Telemarketing regels 1 juli 2021. Outbound naar Inbound

Telemarketing regels per 1 juli 2021 Van Outbound naar Inbound

Per 1 juli 2021 is het alleen nog mogelijk om klanten te benaderen nadat zij daarvoor toestemming hebben gegeven.

Veel mensen storen zich aan de ongewenste telefoontjes van telemarketeers. Reden voor het kabinet om de Nederlandse wetgeving aan te passen en telemarketing aan banden te leggen. Consumenten zullen dus toestemming moeten geven om benaderd te mogen worden. Bestaande klantrelaties mogen nog steeds benaderd worden.

Er is nog wel nog enige onduidelijkheid. Er is namelijk verschil tussen de regels van regels e-mail en regels telemarketing, samengevat de belangrijkste verschillen:

Regels e-mail

  • De wet regelt algemeen spamverbod, dat houdt in dat het versturen van ongevraagde (reclame) berichten zonder menselijk tussenkomst alleen met toestemming mag
  • Dit geldt voor B2C en B2B

Regels Telemarketing

  • Opt-in (toestemming vooraf) wordt verplicht voor telemarketing gericht op natuurlijke personen (kleine ondernemer zoals ZZP, VOF, Maatschap of Eenmanszaak)
  • Telemarketing gericht aan rechtspersonen (BV’s/NV’s) is nog opt-out (aangeven wanneer het niet gewenst is)

Als bedrijf gaat het er dus om de focus te verleggen naar inbound marketing en op het juiste moment én op de juiste manier de klant te verleiden om contact op te nemen met het bedrijf en vervolgens een persoonlijk service te verlenen. Dit kan bijvoorbeeld met proactieve chat in combinatie met affiliatie marketing. Wij combineren bestaande technieken om potentiële klanten te bereiken en vervolgens relevantie landingspagina’s met verschillende specifieke contact mogelijkheden voor segmentatie van de relevante doelgroep.

Wil je meer weten over de mogelijkheden van outbound naar inbound? Contact ons >