De impact van Voice search op contact conversie

 In Nieuws

Wat is de impact van Voice search op jouw diensten, producten en services? Wat is de impact daarvan op de contact conversie op de cruciale punten in de customer journey?

De verwachtingen zijn dat in eerste instantie vooral spraak gestuurde apparaten vanuit home/bedrijf en daarna pas on the move gebruik gaan worden voor vooral eenvoudige vraagstellingen. Dit heeft impact op je zoek strategie (SEO en Online content) en ook op je contact conversie (lees: klantcontact).

Een gesproken zoekopdracht verschilt van een geschreven zoekopdracht. Een gesproken zoekopdracht bevat vaak de vraagwoorden  (5 W’s en H), zoals wie, wat, welk, waar, hoe etc. Daarbij wordt veelal een complete en natuurlijke vraag gesteld.  Mensen zullen daarbij ook sneller woorden toevoegen als ‘de beste’ goedkoopste’ ‘plaatsnaam’. Daarmee worden de zoekwoorden dus langer en specifieker.  In plaats van ‘loodgieters Rotterdam’, wordt het ‘Wie is de best beoordeelde loodgieter in Rotterdam” (…) .

Momenteel maken vooral de techreuzen gebruik van een Virtuele assistent, zoals Watson (IBM), Siri, Alexa en Google assistent. Het zal echter naar onze mening niet lang duren dat elk bedrijf de mogelijkheid heeft om een eigen virtuele spraak assistent te integreren in de website.

Dus van belang is om een Voice strategie te ontwikkelen met daarbij de impact op de contact conversie op de verschillende punten in de customer journey.

Onze aanbevelingen:

  • Beoordeel hoe groot de kans is dat spraak besturing een impact zal hebben op jouw diensten, producten en services en hun customer journey.
  • Start met het beoordelen en aanpassen van je SEO strategie. Bedrijven zullen de strategie moeten aanpassen op organisch en betaald zoeken naar informatie, producten en services.
  • Focus op de juiste zoekwoorden en zinnen en denk na hoe consumenten praten tegen apparaten. Pas je online content hierop aan.
  • Als je gebruik maakt van Chatbots, gebruik dan dit als input en pas je content aan met het oog op spraak.
  • Denk na over de impact van voice search voor de customer service. De mensen die verwachten dat als voice search niet de gewenste resultaat oplevert, dat er een seamless doorschakeling is met een live persoon die de vervolgens het persoonlijk contact die weet dat er vanuit een voice search wordt doorgeschakeld en weet wat de persoon in kwestie al ‘besproken’ heeft aan de virtuele assistent.
Recent Geplaatst

Start met typen en druk op Enter om te zoeken

contact-conversie-hack-2018contactons.nl-customerservice-conversie-trends-2019-2022