8 Tips voor optimalisatie van je contactpagina

 In Nieuws

Je concurrent is slechts één klik van je verwijderd. In contact komen met je doelgroep vereist vanwege de strengere regelgeving en transparantie van internet steeds meer een contact strategie gebaseerd op gentle push en smart pull. De kunst wordt steeds meer dat je als bedrijf gevonden wordt en dat je de klant verleidt om in contact te komen en te blijven met jouw bedrijf. Toch zijn er bedrijven die hun contact pagina verstoppen. Waarbij je als klant veel moeite moet doen om contact op te nemen. Voor service vragen, maar ook voor sales vragen. Terwijl bijvoorbeeld in het laatste geval vele euro’s worden uitgegeven aan Google campagnes. Wij zijn van mening dat je alle drempels moet verwijderen.

Heel praktisch gezien kunnen de conversie voor contactpagina het volgende inhouden:

  • Invullen van velden in een contactformulier, bijvoorbeeld het email-adres
  • Het aanklikken van call to action buttons, zoals “Stel een vraag”, “Bel ons” of deel,- of volgknoppen voor social media
  • Opzoeken van route naar je bedrijf met Google Maps
  • Bellen door invoer of aanklikken telefoonnummer, of aanklikken email of whatsapp (op mobiele apparaten).

Contact opnemen: maak het zo makkelijk mogelijk

Mensen hebben genoeg te doen. Maak het zo makkelijk mogelijk om contact op te nemen. Dus:

  • Het moet niet zoveel tijd kosten, anders haken ze onderweg af.
  • Geef ze informatie, zodat ze het vertrouwen hebben wat met hun gegevens gebeurt zodra je deze ontvangen hebt
  • Geef duidelijk aan wat de reactietijd is
  • Zorg ervoor dat de methodes van contact opnemen overzichtelijk gepresenteerd worden
  • Houd rekening met je doelgroep en vanaf welke device er contact opgenomen kan worden.

Drempels verlagen of wegnemen, enkele handige tips

 Haal zo veel mogelijk drempels weg. Met de volgende handige tips:

  1. Wees duidelijk waar je klant moet klikken
    Laat buttons opvallen door kleur te laten contrasteren met de achtergrond. Maak duidelijk wat er vervolgens gebeurt, zoals “bel ons”, “formulier versturen” of “stuur een email”.
  2. Maak je contact formulier niet te lang
    Gebruik niet teveel velden. Denk na welke informatie echt belangrijk is en wat je later nog kunt opvragen
  3. Wees beperkt in verplichte velden van het contactformulier
  4. Wees duidelijk over wat er met ingevulde formulier of email gebeurt
  5. Vermijd teleurstellingen
    Toon alleen chat buttons als er daadwerkelijk een agent beschikbaar is, anders is het gewoon een contactformulier
  6. Geef duidelijk aan als er gebruik wordt gemaakt van een chat bot
    Op deze manier weet men dat er geen live agent achter de chat aanwezig is
  7. Zorg voor self service informatie
    Zoals FAQ overzichten of informatie buttons voor hen die niet direct contact willen opnemen, maar eerst willen bekijken of via self service de informatie of antwoord verkregen of de sales actie gedaan kan worden.
  8. Misschien wel de belangrijkste: Denk per contact device
    Je contactpagina kan ingesteld worden per device. Desktop, Table of Smartphone. Een Smartphone bevat een browser, SMS, bel, email en whatsapp functie. De gebruiker kan vervolgens direct contact opnemen. Toon dus alleen de juiste contact mogelijkheden per device. Zorg bij een Smartphone voor korte teksten dan bijvoorbeeld bij een Desktop.

Contact ons voor een contactpagina check

Om te testen hoe goed je contactpagina en de rest van je website presteren, doen wij graag de contactpagina conversie check.

En vraag je zelf af: Wat is de waarde van een gemist contact?

Recent Geplaatst
voice-search-contact-conversie-customer-service-contactonsbest-in-class-service-contactons